Virtual Psoas is back!

22.12.2020
Posted in Hyvinvointi
22.12.2020 Joogariina

Keväällä ennätyssuosion saanut Virtual psoas tekee encoren!
Ja mikäs sen parempi ajankohta aloittaa lonkankoukistelumatka kuin tapanin ehtoona, kun kehon liikuttaminen reippaammin alkaa tuntua taas oikein hyvältä idealta.

Psoas eli lonkankoukistaja vaikuttaa kehoomme ja sen hyvinvointiin monin eri tavoin. Lonkankoukistaja alkaa jo rintarangasta: se kiinnittyy alimpiin rintarangan nikamiin, lannerankaan sekä alhaalla lantioon ja reisiluun yläosaan. Sen voidaankin sanoa olevan ainutlaatuinen silta rintarangasta jalkoihin – viestinviejä ylä- ja alakehomme välillä.

Hyvinvoiva psoas on rento, mutta vahva, ja se kulkee lähellä selkärankaa, tuoden “nosteen” ryhtiin ja tukien kehomme rakennuspalikoita mahdollisimman suoraan linjaan.

Liiasta istumisesta ja voimakkaasta treenistä ilman riittävää kehonhuoltoa lonkankoukistajat jumittavat. Se vaikuttaa ryhtiimme, tuo alaselkään ylimääräistä notkoa, lyhentää kävelyaskelta ja jopa hengitystämme. Myös monet mielemme solmuista, stressistä ja piilotetuista tunteista varastoituvat lonkankoukistajien alueelle. Onhan kyseessä lihas, joka ensimmäisenä aktivoituu, kun koemme uhkaa ja tarvetta paeta.

Kurssi koostuu teoriaosuudesta sekä erilaista harjoitusvideoista, joiden opit nivotaan yhteen yhteisessä live-osuudessa 3 viikkoa myöhemmin.

Kurssi rakentuu seuraavista osista:

  • teoriavideo
  • psoaksen aktivoiminen
  • psoaksen lämmittely ja avaukset
  • dynaamiset avaavat sekä voimistavat liikkeet
  • psoaksen rentoutus
  • teoriakuvat selitteineen
  • 17.1. live-tunti (n. 75min)

Videotallenteiden kesto on 20-30 min. Kaikki kurssin materiaali on käytössäsi 31.1.2021 asti.

Live-osuudessa emme käsittele enää teoriaa, olethan siis käynyt teoriaosuuden sekä valmistavat videot harjoitteineen läpi ennen sitä. Livessä keskitymme hengityksen rytmittämään lonkankoukistajia vahvistavaan ja avaavaan joogaharjoitukseen. Live-osuus on yhdistelmä joogaa sekä toiminnallisia, lonkankoukistajia yhtä aikaa hermottavia, vahvistavia ja avaavia harjoituksia, joista osan olet saanut käyttöösi jo ennakkovideoilla, ja jotka toivottavasti jäävät osaksi kehosi säännöllistä huoltoa.

Tunnin päätteeksi teemme rentoutuksen koko keholle, erityisesti lonkankoukistajiin kohdistuen. Harjoituksen jälkeen kehosi ja mielesi ovat päästäneet irti ylimääräisestä stressistä, kävelysi on ryhdikkäämpää ja jalat ja mieli keveämmät.

MITEN MUKAAN?

  1. Ilmoittaudu sähköpostitse: riina@joogariina.fi (jos maksat harjoitukset verkkokaupassa, saan yhteystietosi jo oston yhteydessä)
  2. Maksa osallistumisesi (29€) joko:
    – MobilePay numeroon 33051
    – Liikuntaetuudet (Smartumpay, ePassi, EazyBreak mobiili tai Edenred mobiilimaksu, käyttöpaikka Joogariina)
    Joogariinan kaupasta
  3. Seuraa Joogariinan YouTube-kanavaa
  4. Saat tapaninpäivän iltana sähköpostitse kurssin sisällön (tai myöhemmin, jos ilmoittauduit myöhemmin)
  5. Kuuntele teoriaosuus (+lue materiaali) ja tee 4 ennakkovideon tehtävät ennen workshopia.
  6. Tee omia treenikokonaisuuksia yhdistämällä eri videoiden harjoitteita (kaikista muutama)
  7. Tule mukaan liveen 17.1. klo 12:00 (n. 75min). Saat muistutusviestin hyvissä ajoin ennen tuntia.
  8. Nauti voimistuneista ja avonaisista lonkankoukistajista ja stressittömämmästä mielestä!

Tämä harjoituskokonaisuus sopii kaikille perusterveille, etkä tarvitse joogataustaa. Konsultoithan aina ensin lääkäriäsi, jos vähänkään epäilet kurssin soveltuvuutta sinulle. Lonkankoukistajien ja niitä tukevien lihasten harjoittaminen tuo usein apuja selkävaivoihin, esim. mutta akuuteista tai kroonistuneissa alaselkä- tai SI-nivelalueen vaivoista kärsiville suosittelen kurssia vain ammattilaisen konsultoinnin kautta.

Voit ostaa kurssin myös lahjaksi 🙂 Teen mielelläni sinulle kurssista lahjakortin tai voin myös lähettää kurssin suoraan antamaasi sähköpostiin.

PALAUTTEITA EDELLISESTÄ KURSSISTA:

  • ”Tuntuu että pömppis on jo vetäytynyt kohti selkärankaa, ws oli juuri sitä mitä tarvitsinkin!”
  • ”Oli tosi kiva ja hyödyllinen harjoitus! Varmasti tulee vielä jatkossa lisää ahaa-elämyksiä. Nyt ainakin hoksasin, että mun takareidet on just lonkankoukistajien takia aina kireät.”
  • ”Just hyvä pääsiäisen perehdytys, notkoselkään taipuvaisena plus ajoittaisina alaselkäongelmina tämä voi olla jotain mitä en ole ennen osannut ajatellakaan, eli hyvä juttu!”
  • ”It was perfect! Just mitä tarvitsin!”
  • ”Pari tuntia meni äsken sukkelaan kahden vikan videon kanssa – toki lämmittelyt alle kanssa!”
  • ”Oivallinen setti, johon palaan vielä uudestaan! Psoas ja iliacus kiittävät!”
  • ”Tämä tuli niin tarpeeseen ja koin monta ahaa-elämystä. Tulen ottamaan oppeja jokapäiväiseen käyttöön.”
  • ”Voimassa ja dynaamisuudessa oli muutama varsin mehukas liike. Jää ehdottomasti omaan ohjelmaan käyttöön.”
  • ”Kolahti hienosti sun ohjeet täydennyksenä (oheiseen videoon). Lopussa tulee hengitysharjoitus, jota en osannut tehdä ennen kuin selitit et maha tulee sisään psoaksen pidennyksen seurauksena eikä jännittämällä syviä vatsalihaksia. Samaa kait yrittää tyyppi videolla selittää, mutta ei ihan ole terminologiaa kiinal lääketieteessä (perna pitäisi liittää keuhkoihin?) meille länsimaalaisille.”