Talven Yin-harjoitus

18.12.2020 Joogariina

Talvi on vuoden yinisintä ja hiljaisinta aikaa: säilyttämisen, pohdiskelun ja itsetutkiskelun aikaa. Talvi kannattaa hyödyntää kehon sekä mielen luonnollisen varastoinnin kautena, täydentämällä ja lataamalla omia akkuja.

Talven vuodenaika ulottuu kiinalaisessa lääketieteessä talvipäivänseisauksesta kevätpäiväntasaukseen asti. Kiinalainen lääketiede opettaa, että ihmisenkin pitäisi noudattaa luonnon kiertokulkua. Hiljentyminen ja sisäänpäinkääntyvä energia voidaankin nähdä talven lahjoina meille. Jäiseen kuoreensa vetäytynyt luonto kutsuu myös meitä sisäisen minämme luo. Myös talven yin-harjoitus sisältää paljon eteentaivutuksia.

Talveen liitetään elementtinä vesi ja talven fyysiset vaivat ovat usein heikkoustiloja, jotka liittyvät usein selän, erityisesti alaselän vaivoihin. Samoin kylmät jalat ja niiden kautta kehoa ylöspäin lantion alueella kulkeva kylmyys liittyvät talveen. Kylmällä säällä ja talvella sisäisen lämmön varjelu onkin tärkeää ja erityisen tärkeää on pitää jalat sekä alaselkä lämpiminä ja suojassa viimoilta. Talvella kannattaa syödä lämmintä, kypsennettyä ruokaa ja juoda runsaasti nestettä, koska talven kylmyys kuivattaa meitä.

Munuaiset ja virtsarakko ovat talven vuodenajan elimet. Munuaiset kontrolloivat nesteiden liikettä koko elimistössä ja lisäksi niillä on erityisen tärkeä rooli elinvoimamme kannalta, koska munuaiset toimivat koko elinvoimamme varastona. Syntymässä vanhemmilta saamamme QI varastoituu munuaisiin, jota elämämme aikaisin valinnoin lisäämme tai käytämme. Fyysinen elomme loppuu, kun tämä energia on käytetty loppuun. Yin-harjoituksella avaamme meridiaanilinjoilta tukoksia, mikä edesauttaa QI:n vapaampaa virtaamista kehossamme.

Vesielementti heijastaa kykyämme kohdata pelkojamme ja stressiä sekä miten luotamme kykyymme toimia epävarmoissa ja ongelmallisissa tilanteissa.

Munuaisiin ja virtsarakkoon liitetään tunteena pelko ja kyky kohdata riskejä ja epävarmuuksia. Eritasoiset pelon ja turvattomuuden tunteet ovat hyvin yleisiä tässä epävarmassa ajassa. Siksi päätämmekin harjoituksen hyvin restoratiiviseen ja turvalliseen asentoon yhdistettynä lyhyeen pelkomeditaatioon. Kokonaisharjoituksen kesto on n. 100 minuuttia, josta joogaharjoitus on 80 minuuttia.

Tunti on käytössäsi rajoituksetta aina kevätpäiväntasaukseen asti (20.3.2021). Saat ostotapahtuman jälkeen sähköpostiisi kuitin, jossa on linkki tunnille. Harjoituksen hinta on 10€ (sis. alv 24%) ja voit tehdä niin monta kertaa kuin haluat.

Talven vuodenajan yin on myös mainio lahjaidea! Jos haluat antaa tämän rauhoittavan ja turvaa luovan tunnin lahjaksi, kerrothan minulle vastaanottajan sähköpostin. Voin tehdä tunnista lahjakortin, jonka voit lähettää edelleen.

Voit lunastaa yin-matkan itsellesi:

– MobilePay-maksu numeroon 33051 (Joogariina)
– Holvin verkkokaupasta: https://holvi.com/shop/joogariina/
– mobiililiikuntaeduin (Smartum, ePassi, EazyBreak, Edenred), maksu toimipaikkaan Joogariina

Jos maksat MobilePaylla tai liikuntaeduin, laitathan kuitin joko 040-8444235 tai riina@joogariina.fi, niin lähetän sinulle linkin tunnille. Holvi-ostoksista saan suoraan tiedon ja saat harjoituksen paluupostina.

Yin-jooga on matka kehon hiljaisten viestien äärelle.

Yin-jooga sopii kaikille. Se on joogaharjoitus, jossa kehon ja mielen annetaan levähtää. Jooga-asennot ovat pitkäkestoisia ja tärkeintä on löytää hengitys ja rentoutuminen kussakin asanassa. Rentouden ja pysähtymisen kautta kohdistetaan lempeää painetta tai venytystä kehon meridiaaneille. Rentoutuessaan hermosto sopeutuu asanaan ja usein sen myötä tuntee, miten keho antautuu ja “sulaa”. Asanasta poistumisen jälkeen on usein helppo huomata, millä tavoin meridiaanilinjat ovat auki ja kehossa tuntuu miellyttävä “kohina”.
Yin-jooga on erinomaista vastapainoa arjen tekemiselle ja aikatauluille, sekä yksipuolisen liikunnan ja työasentojen sekä iän jumittamalle keholle. Yin-jooga on matka kehon hiljaisten viestien äärelle.