Syksyn Yin-harjoitus

29.9.2020 Joogariina

Syksyllä kesän ulospäinsuuntautunut energia käännetään sisäänpäin. Syksy on järjestäytymisen, rajojen piirtämisen ja oman itsen kehittämisen aikaa.

Syksyn vuodenaika ulottuu kiinalaisessa lääketieteessä syyspäiväntasauksesta aina siihen hetkeen, kun päivä alkaa taasen pidetä, eli talvipäivänseisaukseen.
Syksyn vuodenaikaan kuuluu metallielementti. Maaperän mineraalit ja metallit kerätään talteen talveksi, aivan kuin puut varastoivat lehtivihreänsä seuraavaan kasvukauteen. Samalla ihmisten on luontevaa kääntää huomionsa ulkoisista ärsykkeistä enemmän sisäiseen maailmaan ja oman itsen kehittämiseen.
Syksyn vuodenajan elimet kiinalaisessa lääketieteessä ovat keuhkot ja paksusuoli. Keuhkoilla on hyvin tärkeä rooli kehomme QI:n, elämänvoiman, tasapainossa. Jopa kolmasosa QI:stä kulkee kehoomme hengityksen kautta. Kun keuhkojemme QI on tasapainossa, olemme optimistisia, tasapainossa oman itsemme kanssa, elämänmyönteisiä, rentoja ja empaattisia. Liian heikko QI tuo mukanaan surun, irtipäästämisen vaikeuden sekä hengityselinten sairaudet, yskän ja kuivan ihon.

Ravitse kehosi QI:tä ja keuhkojen sekä paksusuolen hyvinvointia hengittämällä syvään 

Jos keuhkot huolehtivat isossa roolissa siitä, millaista ilmaa ja miten hengitämme ja millä tavoin kehomme QI:tä ravitsemme, on paksusuolen tehtävä olla eliminaattori. Aivan kuin kehomme fyysinen jäte poistuu, on paksusuoleen liitetyn syksyn aika myös vanhoista negaatioista ja käsittelemättömistä tunteista ja surusta irtipäästämisen aikaa. Paksusuolen QI:n epätasapaino heijastuu suun, hampaiden, nenän ja kurkun ongelmina sekä ummetuksena tai ripulina.
Kuvasin syksyn yin-joogaharjoituksen upeassa ruskassa ja loppukesän lämmössä ulkona. Tämä harjoitus keskittyy keuhko- ja paksusuolimeridiaanien hoitoon sekä tasapainoittavaan hengitysharjoitukseen. Hengittämällä syvään aktivoit vagus- eli kiertäjähermoa, joka vaikuttaa kehosi parasympaattiseen hermostoon ja aina ruuansulatukseen asti. Muistathan siis hoitaa sekä keuhkojasi että ruuansulatuksen ongelmiasi – hengittämällä.

Tunti on käytössäsi ja vapaasti toistettavissa aina talvipäivänseusaukseen 21.12. asti. Harjoituksen pituus on 80 minuuttia ja sen hinta on 9€ (sis. alv 24%).

Voit lunastaa yin-matkan itsellesi:
– MobilePay-maksu numeroon 33051 (Joogariina)
– Holvin verkkokaupasta: https://holvi.com/shop/joogariina/
– mobiililiikuntaeduin (Smartum, ePassi, EazyBreak, Edenred), maksu toimipaikkaan Joogariina
Jos maksat MobilePaylla tai liikuntaeduin, laitathan kuitin joko 040-8444235 tai riina@joogariina.fi, niin lähetän sinulle linkin tunnille. Holvi-ostoksista saan suoraan tiedon ja saat harjoituksen paluupostina.

Yin-jooga on matka kehon hiljaisten viestien äärelle.

Yin-jooga sopii kaikille. Se on joogaharjoitus, jossa kehon ja mielen annetaan levähtää. Jooga-asennot ovat pitkäkestoisia ja tärkeintä on löytää hengitys ja rentoutuminen kussakin asanassa. Rentouden ja pysähtymisen kautta kohdistetaan lempeää painetta tai venytystä kehon meridiaaneille. Rentoutuessaan hermosto sopeutuu asanaan ja usein sen myötä tuntee, miten keho antautuu ja “sulaa”. Asanasta poistumisen jälkeen on usein helppo huomata, millä tavoin meridiaanilinjat ovat auki ja kehossa tuntuu miellyttävä “kohina”.
Yin-jooga on erinomaista vastapainoa arjen tekemiselle ja aikatauluille, sekä yksipuolisen liikunnan ja työasentojen sekä iän jumittamalle keholle. Yin-jooga on matka kehon hiljaisten viestien äärelle.